200 τεύχη Τουριστική Αγορά

1989 Eτος εκλογών και έτος-σταθμός για το χώ- ρο των εντύπων, αφού τον Iανουάριο εκδί- δεται το πρώτο τεύχος της “Tουριστικής Aγο- ράς”. Σε κείνο το τεύχος καταγράφονται ανά- γλυφα οι θέσεις των δύο μεγάλων κομμά- των για τον τουρισμό. Yπουργείο Tουρισμού δεν υπήρχε, αλλά η συζήτηση περί ίδρυσης Yπουργείου Tουρισμού και Aερομεταφορών ήταν έντονη. Hδη από το πρώτο τεύχος της, η “Tουρι- στική Aγορά” παρουσίασε ένα εκτενές αφιέ- ρωμα στο συνεδριακό τουρισμό ως τη μεγά- λη πρόκληση για τη χώρα μας, επισημαίνο- ντας ότι δεν υπήρχε ειδικός φορέας που να ασχολείται με αυτή τη μορφή τουρισμού που, μεταξύ άλλων, θα έδινε λύση στην εποχικότητα. Mία πρώτη καταγραφή των συ- νεδριακών κέντρων της Aττικής τα περιόριζε σε 5, το Zάππειο, το Eυγενίδειο Iδρυμα, το Πολεμικό Mουσείο, Πάντειο και το Eθνικό Iνστιτούτο Eρευνών, ενώ σχεδόν όλα τα γνωστά μεγάλα ξενοδοχεία σε Aθήνα, Kρή- τη, Pόδο, Kέρκυρα και Θεσσαλονίκη διέθεταν συνεδριακές υποδομές. Σε επίπεδο επενδύσεων, η “Tουριστική Aγορά” κατέγραφε το έντονο ενδιαφέρον Γερμανών, Bρετανών και Γάλλων να αγορά- σουν γη για να την αξιοποιήσουν τουριστι- κά, κάνοντας λόγο για 6 δισ. δολάρια που εισήχθησαν στη χώρα για αγορά γης με βα- σικά κίνητρα την ηλιοφάνεια, το χαμηλό κό- στος προσφοράς υπηρεσιών και το αμείωτο ενδιαφέρον των τουριστών για την Eλλάδα. Kλείνοντας, το 1989 άφησε μία ανάμικτη γεύση για τα μεγέθη του τουρισμού, αφού τα στατιστικά στοιχεία της εποχής, πέραν του γεγονότος ότι δέχτηκαν επικρίσεις και αμφισβήτηση για την ακρίβειά τους, έκαναν λόγο για πτώση του τουριστικού συναλλάγ- ματος κατά 19,2%, με οριακή αύξηση των αφίξεων κατά 1,52% έναντι του 1988. 1990 Δυσοίωνα ξεκίνησε αυτή η χρονιά, με κα- ταγεγραμμένη την πτωτική πορεία που ακο- λούθησε το 1989, και η “Tουριστική Aγορά” τότε διαπίστωνε την ανάγκη να προσεγγι- στούν ανταγωνιστικά οι αγορές, να αναβαθμι- στούν οι τουριστικές υπηρεσίες και να ανα- πτυχθεί σωστό τουριστικό μάρκετινγκ για να ανακοπεί η πτώση. Στην ITB του Bερολίνου η κακή εικόνα του 1989 φαίνεται να ανατρέπε- ται, καθώς γίνεται λόγος για αύξηση των Γερ- μανών τουριστών κατά 10%, με μεγάλους κερδισμένους τη Pόδο και την Kρήτη. Tα συ- μπεράσματα ήταν ότι η Eλλάδα έπρεπε να προσέξει το προϊόν της, αν ήθελε να ελπίζει σε αναστροφή του κλίματος. Oπως επισημάν- θηκε σε εκτενές άρθρο στο τεύχος του Mαΐου 1990, η περιβαλλοντική υποβάθμιση της Mεσογείου έκρυβε παγίδες για το τουρι- στικό μέλλον της Nότιας Eυρώπης συνολικά, αφού τα σκουπίδια και η ρύπανση αποτελού- σαν πληγή και για το τουριστικό προϊόν της χώρας μας, που βασιζόταν στις παραλίες της. 1991 Tο 1991 χαρακτηρίστηκε από τον πόλεμο στον Περσικό και τις συνέπειές του, αλλά και από την πολυαναμενόμενη κατάθεση του τουριστικού νομοσχεδίου από τον τότε υπουργό Tουρισμού, κ. Kεφαλογιάννη. O πό- λεμος του Kόλπου προκάλεσε, όπως ήταν φυσικό, ανησυχία τόσο για τα θέματα ασφά- λειας της ευρύτερης περιοχής όσο και για τον εύθραυστο τομέα της οικονομίας και του τουρισμού. H “Tουριστική Aγορά”, ως όφει- λε, συνιστούσε ψύχραιμη αντιμετώπιση των πραγμάτων, αφού ως γνωστόν ο πανικός εί- ναι ο χειρότερος σύμβουλος. Aπό την άλλη, το νέο τουριστικό νομοσχέδιο ήταν γεγονός και προέβλεπε τη σύσταση Eθνικού Συμβου- λίου Tουρισμού, τη μεταφορά και αποκέ- ντρωση αρμοδιοτήτων από τον EOT στις Nο- μαρχιακές Eπιτροπές Tουρισμού, ενώ αμφι- βολίες προκάλεσε ο τρόπος κατάταξης και η περιγραφή των καταλυμάτων, η ελλιπής αναφορά σε ζητήματα τουριστικής εκπαίδευ- σης και το άρθρο περί συνδιαφήμισης, δηλα- δή της συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα στο διαφημιστικό budget της χώρας. Στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου, στο τεύχος Iουλίου-Aυγούστου του 1991, η “Tουριστική Aγορά” διαπίστωνε ότι το σκηνικό του τουρισμού ήταν δυσάρεστο, παράλληλα όμως επεσήμανε ότι η τριετία 1990-92 θα ήταν καθοριστική για την πορεία του ελληνι- κού τουρισμού, με δύο καθοριστικές συνιστώ- σες, την κρίση και τις βαθύτερες διαδικασίες οικονομικής αναδιάρθρωσης της Eυρώπης και τον Πόλεμο στον Kόλπο. “Xτύπημα” για τον τουρισμό τη χρονιά αυτή ήταν η κατάργηση του Yπουργείου Tουρισμού, με σύσσωμο τον τουριστικό κόσμο να αντιτίθεται, τη στιγμή που στην τότε EOK υποβαλλόταν σχέδιο δρά- σης για τον τουρισμό, αναγνωρίζοντας την υψηλή οικονομικοκοινωνική σημασία του. H Kοινότητα αποφάσιζε τότε να εντάξει τον του- ρισμό στις κοινοτικές πολιτικές με ένα πρό- γραμμα ενεργειών υπέρ του, να ενθαρρύνει τη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, να ενισχύσει τον αγροτικό τουρισμό, αλλά και την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και να προσδιορίσει τα επαγγελματικά προσόντα που απαιτούνται για τον τουριστικό τομέα. 62 TOYPIΣTIKH AΓOPA 18 χρόνια επικαιρότητα 1989-2007

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=