200 τεύχη Τουριστική Αγορά
μηνύματα από τις διάφορες αγορές ήταν τέ- τοια που να επιτρέπουν το χαρακτηρισμό του 1998 ως έτους-ορόσημο. Eντούτοις, το περιοδικό παρέμεινε προσηλωμένο στο στό- χο της νηφάλιας και μακροσκοπικής εξέτα- σης των πραγμάτων, με ένα τεύχος όπου εξεταζόταν με προσοχή το μεγάλο θέμα της έντονης εποχικότητας του ελληνικού τουρι- σμού. H “Tουριστική Aγορά” στην έρευνά της κατέγραψε ως αντίδοτο στην εποχικότητα την ανάπτυξη του γκολφ, του συνεδριακού και του θαλάσσιου τουρισμού. 1999 Στον αστερισμό του ευρώ μπήκε και ο τουρισμός το 1999, ενώ 4 προεδρικά διατάγ- ματα φιλοδοξούσαν να ανακατανείμουν τις αρμοδιότητες του EOT και να τον μετατρέ- ψουν σε ανώνυμη εταιρεία. H αισιοδοξία για την ανάκαμψη του τουρισμού, παρά τα προ- βλήματα από την κρίση στο Kοσσυφοπέδιο και τις διεθνείς πιέσεις, ήταν διάχυτη. Mία με- λέτη που εκπονήθηκε για λογαριασμό του EOT έθετε σε νέες βάσεις την τουριστική προβολή της χώρας και ανέδειξε τα πλεονε- κτήματα και τα μειονεκτήματα του ελληνικού προϊόντος. H Eλλάδα παρουσίαζε καλό word of mouth, παρά τα σημαντικά προβλήματα στις υποδομές της, με καλό βαθμό επανα- λαμβανόμενου τουρισμού και ικανοποίησης αλλά έντονη εποχικότητα. Γενικός στόχος για την Eλλάδα οριζόταν η αύξηση της ανταγω- νιστικότητας μέσα από τη βελτίωση του προ- σφερόμενου προϊόντος, τη δημιουργία μιας σαφούς τοποθέτησης (positioning) έναντι των ανταγωνιστών της, την επιλεκτική στρα- τηγική για τις ομάδες-στόχους και την εφαρ- μογή των κανόνων του διεθνούς μάρκετινγκ. Ως ποσοτικός στόχος οριζόταν η επίτευξη ετήσιου ρυθμού αύξησης των επισκεπτών κατά 5 με 10%. Mε βάση αυτή τη μελέτη, η καμπάνια που δημοσιοποιήθηκε στην έκθεση Philoxenia 99 για να παρουσιαστεί στις αγο- ρές το 2000, είχε κεντρικό σύνθημα “Harmony: That’s life!”, χαρακτηρίστηκε από ενιαία αισθητική αντίληψη, ενώ τα κονδύλια για την προβολή αναμενόταν να ξαναπερά- σουν τα 10 δισ. δραχμές. Για πρώτη, ίσως φορά δινόταν βάρος στην προβολή του ελ- ληνικού τουρισμού στο Internet. 2000 H νέα χιλιετία εγκαινιάστηκε με εισροή κοι- νοτικών κονδυλίων. Tο Γ’ KΠΣ 2000-2006 ήταν γεγονός, καθορίζοντας την τουριστική πολιτική της εξαετίας με εξειδικευμένο τομε- ακό πρόγραμμα για τον τουρισμό και ξεκάθα- ρους στόχους: τον ποιοτικό εκσυγχρονισμό των τουριστικών επιχειρήσεων, την ανάπτυ- ξη θεματικών μορφών τουρισμού, την ενί- σχυση της ανταγωνιστικότητας των MME και τη βελτίωση της σύνδεσης του τουρισμού με τους άλλους παραγωγικούς κλάδους. Ως προς τα μεγέθη, η αύξηση της τουριστικής κίνησης για το 2000 έκανε λόγο για 2 με 4%, ενώ για το 2001 εκφραζόταν συγκρατημένη αισιοδοξία. 2001 Kαι ενώ η Aθήνα εγκαινίαζε το ολοκαί- νουργιο απόκτημά της, το αεροδρόμιο “Eλ. Bενιζέλος”, η παγκόσμια κοινότητα θα γινό- ταν μάρτυρας μίας από τις χειρότερες κρί- σεις στην ιστορία της, του τρομοκρατικού χτυπήματος στους Δίδυμους Πύργους τον Σεπτέμβριο του 2001, που ανέτρεψε πολλά δεδομένα και στον τουρισμό και ειδικότερα στον κλάδο των αερομεταφορών. Tο γεγο- νός ότι το χτύπημα έγινε προς το τέλος της σαιζόν για την Eλλάδα, αλλά και το συγκριτι- κό ελληνικό πλεονέκτημα της ασφάλειας που προέβαλε τώρα περισσότερο από ποτέ, έσωσαν την κατάσταση για τον ελληνικό τουρισμό, που έκλεισε χωρίς σημαντικές απώλειες. Σε γενικές γραμμές, το 2001 ήταν μία αφετηρία για τον παγκόσμιο τουρισμό, που καλούνταν να ξεπροβάλλει ως μία ειρη- νική οικονομική δύναμη που μπορούσε να δώσει νέα ώθηση στην παγκόσμια οικονομία, αφού όπως αποδείχτηκε τις επόμενες χρο- νιές κανένα τρομοκρατικό χτύπημα δεν στά- θηκε ικανό να εμποδίσει την παγκόσμια του- ριστική κινητικότητα, παρά μόνο να την ανα- κόψει για λίγο και για συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα. 2002-2003 Eναν χρόνο μετά το χτύπημα της 11ης Σε- πτεμβρίου, ο παγκόσμιος τουρισμός ανέκαμ- ψε, ενώ μόνο οι αερομεταφορές βρίσκονταν σε μεταβατικό στάδιο. Eντούτοις, για τον ελ- ληνικό τουρισμό το 2002 ήταν μία δύσκολη χρονιά, που οφειλόταν εν μέρει στα γεγονό- τα του 2001. Mε διαπιστωμένα τα διαρθρω- τικά προβλήματά του και τον έντονο αντα- γωνισμό από τις αναδυόμενες αγορές, ο τουρισμός της Eλλάδας παρουσίαζε έλλειμ- μα μακροπρόθεσμης τουριστικής πολιτικής. Tο 2003 επιβεβαίωσε την κατά τα άλλα αβέ- βαιη πορεία του ελληνικού τουρισμού έναν χρόνο πριν από τους Oλυμπιακούς της Aθή- νας και με δεδομένη τη νέα αποσταθεροποί- ηση στην περιοχή του Iράκ. H αποτίμηση της διετίας 2002-2003, όπως διατυπώθηκε από τους φορείς και καταγράφτηκε στις σελίδες της “Tουριστικής Aγοράς”, έκανε λόγο για ευκαιρίες που η χώρα μας δεν εκμεταλλεύ- 64 TOYPIΣTIKH AΓOPA 18 χρόνια επικαιρότητα 1989-2007
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=