Τουριστική Αγορά τ.217 ΣΕΤΕ: Απαραίτητη η ανάληψη δράσης από τον πρωθυπουργό
54 TOYPIΣTIKH AΓOPA ΘΕΜΑ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ Aρχίζοντας από τις τελευταίες εξελίξεις στην ευρωζώνη και σύμφωνα με εκτιμήσεις της Eurostat, το ποσοστό αύξησης του AEΠ έχει συρρικνωθεί στο 0,2%, ακολουθώντας αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης για πρώτη φο- ρά μετά την υιοθέτηση του ευ- ρώ. Oι καταναλωτικές δαπάνες υποχώρησαν στο 0,2%, ενώ οι επενδύσεις έχουν περιοριστεί στο 1,2%. Tο ίδιο αρνητική συ- μπεριφορά είχαν και οι εξαγωγές που, λόγω του ισχυρού ευρώ, μειώθηκαν στο 0,4%. Eξετάζοντας μάλιστα την οι- κονομία μίας από τις δύο κυριό- τερες χώρες προέλευσης των τουριστών, της Aγγλίας, οι δεί- κτες καταγράφουν ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 1,4%, που είναι ο χα- μηλότερος ρυθμός τα τελευταία 16 χρόνια. Aνάλογη είναι και η εξέλιξη των οικονομικών μεγε- θών στη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά προέλευσης των πελα- τών μας, τη Γερμανία. Πρώτο συμπέρασμα είναι ότι οι χώρες προέλευσης του μεγα- λύτερου μέρους του εισερχόμε- νου στην Eλλάδα τουρισμού αντιμετωπίζουν πρόβλημα ύφε- σης, άρα προκαλούν και σε εμάς ελαφρά αλλά σταθερή μείωση των αφίξεων, ενώ δημιουργούν σοβαρότατες επιφυλάξεις για την εξέλιξη που θα έχει στο μέλλον η ροή τουριστών από αυτές τις δύο μεγάλες χώρες. Eξετάζοντας τα οικονομικά μεγέθη της Eλλάδας, διαπιστώ- νονται δύο αντιφατικές εξελί- ξεις. Aπό τη μία, ο ρυθμός ανά- πτυξης κινείται, συγκριτικά με τις άλλες χώρες, σε ικανοποιητικά επίπεδα, της τάξης του 3,5%, και, από την άλλη, με όρους πραγματικής οικονομίας, οι δη- μοσιονομικοί δείκτες, το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, οι λια- νικές πωλήσεις και ο πληθωρι- σμός τονίζουν μια εικόνα οικονο- μικής δυσπραγίας, που επηρεά- ζει τη συντριπτική πλειονότητα του ελληνικού πληθυσμού. Δεύτερο συμπέρασμα: η Eλλάδα λύνει προσωρινά τα δη- μοσιονομικά της προβλήματα, αλλά αδυνατεί να δώσει οριστι- κές λύσεις για τη βελτίωση των βασικών μεγεθών που χαρακτη- ρίζουν μια υγιή οικονομία. Eτσι, παραμένει διεθνώς στην ουρά της ανταγωνιστικότητας (65η) και της επιχειρηματικότητας (53η), ενώ οι ξένες επενδύσεις ακολουθούν έντονη καθοδική πορεία, με μείωσή τους κατά 31% μεταξύ 2006 και 2007, τη στιγμή που στις χώρες του OOΣA σημειώθηκε αύξηση για την ίδια περίοδο της τάξης του 64,3%. Πέρα, όμως, από αυτές τις ση- μαντικές μακροοικονομικές πα- ρατηρήσεις και εξετάζοντας την Eλλάδα μέσα στο διεθνές περι- βάλλον, έγινε γνωστό ότι πρό- σφατα στη μηνιαία έκθεση της έγκριτης σε θέματα τουρισμού γερμανικής εφημερίδας "FVW", η Iσπανία έγινε η πρώτη σε ενδια- φέρον τουριστική χώρα στη Γερ- μανία, με 29,4%, ακολουθούμενη από την Tουρκία, με ποσοστό 21,1%. H Aίγυπτος, από το 9,5% έναν χρόνο νωρίτερα, πέρασε στο 10,5%, ενώ η Eλλάδα εμφά- νισε σημαντικότατες απώλειες, αφού από το 16,6% ποσοστό προτίμησης που κατείχε τον πε- ρυσινό Iούλιο, εφέτος το ποσο- στό αυτό κατέβηκε στο 9,1%. Aρα, το πρόβλημα του ακριβού ευρώ δεν είναι ούτε αρνητικός καταλύτης ούτε κυρίαρχο κριτή- ριο επιλογής χώρας διακοπών. Kαταγράφοντας όλα τα παρα- πάνω, ετερόκλητα ίσως, αλλά καθοριστικά στοιχεία, θα πρέπει να συνεκτιμηθούν με τελικό στόχο να ανιχνευθούν οι προο- πτικές του ελληνικού τουρισμού ως προς την αναμενόμενη εξέ- λιξη των μεγεθών του, αλλά και ως προς τη δυναμική και το μέ- γεθός του, ώστε να συμβάλει στο μέγιστο δυνατό βαθμό στη βελτίωση των οικονομικών με- γεθών της χώρας, της απασχό- λησης και της γεωγραφικά ισόρ- ροπης ανάπτυξης. Oι αναμενόμενες σοβαρές πο- σοστιαίες αυξήσεις του εισερχό- μενου τουρισμού από τις χώρες της Aνατολικής Eυρώπης, βασι- ζόμενες για κάποια χρόνια ακόμη σε μικρούς απόλυτα αριθμούς, δεν είναι δυνατόν, βραχυπρόθε- σμα αλλά και μεσοπρόθεσμα, να αντιρροπήσουν τις σημαντικές απώλειες από τις παραδοσιακές χώρες προέλευσης των πελα- τών μας. Eάν συνεχισθεί η αδρά- νεια στη λήψη σοβαρών μέτρων ανάπτυξης του τουριστικού το- μέα μέσα από μια στοχευμένη κεντρική πολιτική, οποιεσδήποτε καλές προσπάθειες προώθησης του ελληνικού τουριστικού προϊ- όντος που καταβάλλονται τα τε- λευταία χρόνια από το Yπουρ- γείο Tουριστικής Aνάπτυξης, όποια βελτίωση και αν σημειώ- σουν, δεν είναι δυνατόν από μό- νες τους να προκαλέσουν τη θε- τική ανατροπή που έχει ανάγκη ο ΣETE: ΣYNENTEYΞH TYΠOY AΝΗΣΥΧΙΕΣ ΚΑΙ ΕΠΙΦΥΛΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ H Eλλάδα παραμένει διεθνώς στην ουρά της ανταγωνιστικότητας (65η) και της επιχειρηματικότητας (53η). “ “
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=